Regulamin

REGULAMIN

POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO

Małopolskiego Centrum Arbitrażu i Mediacji

 przy Izbie Przemysłowo-Handlowej w Krakowie

 

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1.

 Regulamin określa zasady prowadzenia postępowania mediacyjnego w Małopolskim Centrum Arbitrażu i Mediacji zwanego dalej „Centrum”, działającego Izbie Przemysłowo-Handlowej w Krakowie, zwanej dalej „Izbą”.

§2.

 Centrum może organizować indywidualne lub grupowe sesje informacyjne w celu poinformowania skonfliktowanych stron o możliwościach rozwiązania sporu w formie mediacji przez Centrum. Indywidualne sesje informacyjne mogą mieć również miejsce w przypadku skierowania wniosku o wszczęcie postępowania tylko przez jedną stronę konfliktu - jeśli wnioskodawca zawnioskuje o przeprowadzenie takiej sesji z drugą stroną.

§3.

 

  1. W przypadku mediacji skierowanej przez sąd na adres Centrum do mediatora wpisanego na listę mediatorów Centrum - Centrum jest organizatorem procesu mediacji.
  2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisy Regulaminu stosuje się odpowiednio.

PODSTAWOWE ZASADY POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO

§4.

 Strony kierując sprawę do mediacji zobowiązują się współpracować z mediatorem i działać w dobrej wierze w szczególności co do przedkładania dokumentów, udzielanych informacji, zajmowanych stanowisk oraz rozwiązań konfliktu w spornej sprawie.

§5.

 1.Przebieg postępowania mediacyjnego ma charakter poufny.

  1. Informacje uzyskane przez mediatora w trakcie mediacji nie mogą być przez niego ujawnione chyba że wymagają tego powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Obowiązek zachowania poufności istnieje również po zakończeniu postępowania mediacyjnego.
  2. Informacje uzyskane przez mediatora od strony w trakcie mediacji mogą być przekazane drugiej stronie jedynie za jej zgodą.
  3. Strony postępowania mediacyjnego zobowiązane są do zachowania poufności i nie mogą wykorzystywać ani przedstawiać w charakterze dowodów w postępowaniu sądowym, arbitrażowym lub innym, jakichkolwiek informacji ujawnionych w trakcie postępowania mediacyjnego w szczególności:

1) ustępstw poczynionych w trakcie postępowania mediacyjnego;

2) propozycji rozwiązań konfliktu;

3) faktu, że jedna ze stron wyrażała zamiar lub nie wyrażała zamiaru przyjęcia propozycji drugiej strony.

§6.

 Strona może być reprezentowana w postępowaniu mediacyjnym przez pełnomocnika. Pełnomocnikiem strony może być każda osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.

§7.

 W posiedzeniach mediacyjnych mogą uczestniczyć osoby trzecie za zgodą mediatora i stron mediacji.

§8.

 

  1. Mediator może zaproponować stronom postępowania skorzystanie z pomocy odpowiedniego eksperta. Decyzję o skorzystaniu z pomocy eksperta podejmują wspólnie strony postępowania mediacyjnego.
  2. Mediator, współpracując ze ekspertami, o których mowa w ust. 1, nie może naruszać zasad poufności.
  3. W trakcie mediacji mediator nie powinien występować w roli eksperta, o którym mowa w ust. 1, nawet jeżeli posiada fachową wiedzę z danej dziedziny.

ZADANIA I OBOWIĄZKI MEDIATORA

§9.

 

  1. Mediator prowadzi mediację zgodnie z postanowieniami Regulaminu oraz z zachowaniem zasad Europejskiego Kodeksu Mediatora oraz Kodeksu Etycznego Mediatorów Polskich Społecznej Rady do Spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministerstwie Sprawiedliwości.
  2. Rolą mediatora jest pomoc stronom w rozwiązaniu konfliktu.
  3. W przypadku naruszenia przez mediatora postanowień niniejszego Regulaminu lub zasad Europejskiego Kodeksu Mediatora lub Kodeksu Etycznego Mediatorów Polskich, mediator niezależnie od odpowiedzialności na zasadach ogólnych możne być skreślony z listy mediatorów Centrum.

 §10.

 

  1. Mediator prowadząc mediację kieruje się zasadami neutralności, bezstronności i poufności.
  2. Mediator składa do akt sprawy pisemne oświadczenie, w którym oświadcza, że zachowa poufność przebiegu mediacji oraz oświadczenie o swojej bezstronności i neutralności, w którym powinien wskazać wszelkie okoliczności, które mogą wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności i neutralności – w szczególności obowiązany jest wskazać wszelkie okoliczności z okresu ostatnich 3 lat dotyczące relacji pomiędzy nim a stronami oraz pomiędzy nim a pełnomocnikami stron i ich kancelariami.

§11.

 Mediator nie rozstrzyga sporu pomiędzy stronami postępowania mediacyjnego i nie udziela stronom porad prawnych.

§12.

 Mediator może w trakcie mediacji sporządzać notatki na własny użytek. Z chwilą zakończenia mediacji mediator zobowiązany jest zniszczyć notatki.

§13.

 

  1. Mediator może odmówić prowadzenia mediacji jedynie z ważnych powodów.
  2. Mediator powinien odmówić prowadzenia mediacji jeśli istnieją lub pojawią się okoliczności mające wpływ na jego neutralność czy bezstronność.
  3. W przypadku gdy mediator odmówił prowadzenia mediacji powinien niezwłocznie zawiadomić o tym Prezesa Centrum i strony wskazując powody odmowy prowadzenia mediacji.

§14.

 Jeśli mediację prowadzi więcej niż jeden mediator mediatorzy współpracują ze sobą.

 

WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO

§15.

 

Postępowanie mediacyjne może być wszczęte:

1) na zgodny wniosek stron;

2) na wniosek jednej ze stron pod warunkiem, że pozostałe strony wyraziły zgodę na mediację;

3) z inicjatywy Centrum, jeśli strony wyraziły zgodę na mediację;

4) w wyniku skierowania sprawy do mediacji przez sąd.

§16.

 

  1. Wniosek o wszczęcie mediacji, o którym mowa w § 15 pkt 1 i 2, zawiera:

1) oznaczenie stron postępowania mediacyjnego, ich dane teleadresowe, dane pełnomocników jeśli będą uczestniczyć w mediacji, ich dane teleadresowe i pełnomocnictwa do uczestniczenia w mediacji;

2) oświadczenia stron o wyrażeniu zgody na mediację;

3) określenie okoliczności sporu;

4) oświadczenia stron o zapoznaniu się i akceptacji treści Regulaminu i Taryfy Opłat;

5) oświadczenia stron o zachowaniu poufności przebiegu mediacji;

6) wskazanie mediatora lub mediatorów albo wniosek o wyznaczenie mediatora przez Prezesa Centrum

7) kopię umowy o mediację, jeżeli została przez strony postępowania mediacyjnego zawarta.

 

  1. We wniosku może być wskazane miejsce przeprowadzenia mediacji.
  2. Wniosek może zawierać także inne dane i załączniki niż te, o których mowa w ust 1.
  3. Wniosek składany przez jedną ze stron zawiera odpis wniosku dla pozostałych stron wraz z załącznikami.
  4. Jeżeli wniosek o wszczęcie mediacji nie odpowiada wymaganiom określonym w § 16 ust. 1 powyżej, Dyrektor Centrum wzywa stronę do uzupełnienia braków w określonym terminie, nie krótszym niż 5 dni.
  5. Biuro Centrum przesyła niezwłocznie odpis wniosku z załącznikami pozostałym stronom wraz z zapytaniem czy wyrażają zgodę na mediację.
  6. W przypadku wyrażenia zgody na mediację Biuro Centrum wzywa wszystkie strony do uiszczenia na rachunek bankowy Centrum stałej opłaty administracyjnej, o której mowa w § 32 ust. 1 Regulaminu, w częściach równych.

§17.

 

  1. Postępowanie mediacyjne wszczyna się po wniesieniu przez strony stałej opłaty administracyjnej.
  2. W przypadku nieuiszczenia przez strony stałej opłaty administracyjnej lub wniesienia jej w niepełnej wysokości, postępowanie uważa się za niewszczęte.
  3. Stałej opłaty administracyjnej nie wnosi się w sprawach skierowanych do Centrum przez sąd powszechny.

§18.

 W związku z prowadzoną działalnością Centrum zbiera i przetwarza dane osobowe w zgodzie z właściwymi przepisami, w tym w szczególności z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

 

WYZNACZANIE MEDIATORA

§19.

 

  1. Mediację prowadzi mediator lub mediatorzy wskazani przez strony.
  2. Jeśli strony we wniosku o wszczęcie mediacji nie wskazały mediatora ani nie zawarły wniosku o wyznaczenie mediatora przez Prezesa Centrum - mediatora wyznacza Prezes Centrum.
  3. Prezes Centrum wyznacza mediatora kierując się zasadą bezstronności, neutralności oraz mając na uwadze kwalifikacje poszczególnych mediatorów Centrum.
  4. Lista mediatorów Centrum znajduje się do wglądu w siedzibie Centrum oraz na stronie internetowej Centrum.

§20.

 

1.Mediator niezwłocznie potwierdza przyjęcie funkcji mediatora w określonej sprawie, nie później niż w terminie trzech (3) dni.

2.W przypadku gdy wskazany przez strony mediator nie może prowadzić mediacji, odmówił prowadzenia mediacji lub został skreślony z listy mediatorów, Centrum wzywa strony do wskazania innego mediatora w terminie 7 dni. W przypadku niewskazania mediatora w terminie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, Prezes Centrum niezwłocznie wyznacza mediatora, postanowienia § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

§21.

 

  1. Każda ze stron może w trakcie mediacji zrezygnować z mediatora. W takim przypadku stosuje się postanowienia § 21.

PRZEBIEG POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO

 §22.

 Postępowanie mediacyjne przeprowadzane jest na posiedzeniach mediacyjnych.

§23.

 

  1. Postępowanie mediacyjne może być prowadzone na posiedzeniach wspólnych z udziałem wszystkich stron lub na posiedzeniach odrębnych z każdą ze stron oddzielnie.
  2. Jeżeli co najmniej jedna ze stron postępowania mediacyjnego przejściowo nie może uczestniczyć w postępowaniu mediacyjnym, w szczególności gdy ze względu na stan fizyczny lub psychiczny nie jest zdolna do uczestniczenia w mediacji, mediator powinien zawiesić postępowanie mediacyjne.

§24.

 

  1. Posiedzenia mediacyjne odbywają się w siedzibie Centrum.
  2. Na zgodny wniosek stron, posiedzenia mediacyjne mogą odbywać, za zgodą mediatora, poza siedzibą Centrum.
  3. Postępowanie mediacyjne może być prowadzone z wykorzystaniem technologii komunikowania się na odległość.

§25.

 

  1. Postępowanie mediacyjne prowadzone jest w języku polskim.
  2. Na zgodny wniosek stron postępowanie mediacyjne może być prowadzone w innym języku niż polski pod warunkiem pokrycia przez strony kosztów tłumaczenia.

DORĘCZENIA

§26.

 

  1. Centrum dokonuje doręczeń przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1481) albo za pośrednictwem poczty elektronicznej, jeśli strony się temu nie sprzeciwią.
  2. Doręczeń przez operatora pocztowego dokonuje się na adres strony albo jej pełnomocnika, jeśli go ustanowiła, wskazany we wniosku o wszczęcie mediacji.

 

  1. Doręczeń za pomocą elektronicznej dokonuje się na adres poczty elektronicznej strony albo jej pełnomocnika, jeśli go ustanowiła, wskazany we wniosku o wszczęcie mediacji.

 

  1. Strona i jej pełnomocnik mają obowiązek niezwłocznego poinformowania Centrum o zmianach adresu do doręczeń.

 

ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO

§27.

 

  1. Postępowanie mediacyjne kończy:

1)  zawarcie lub niezawarcie ugody przez strony;

2) rezygnacja z prowadzenia mediacji zgłoszona przez stronę lub strony postępowania mediacyjnego;

3) oświadczenie mediatora o bezcelowości lub niemożności prowadzenia mediacji;

 

  1. Mediator sporządza oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 powyżej , w przypadku gdy:

 

1) przestał być bezstronny lub neutralny w sprawie;

2) strona trwale nie może uczestniczyć w postępowaniu mediacyjnym;

3) strona nie chce uczestniczyć w postępowaniu mediacyjnym;

4) poweźmie uzasadnione przekonanie, że strona uczestniczy w postępowaniu mediacyjnym w celu osiągnięcia nieuczciwych korzyści;

5) strona chce zawrzeć ugodę, której skutków nie jest świadoma.

 

  1. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 powyżej sporządza się z uzasadnieniem.

§28.

 

  1. Niezwłocznie po zakończeniu postępowania mediacyjnego mediator sporządza protokół z przeprowadzonej mediacji.
  2. Protokół zawiera:

1) oznaczenie miejsca i czasu przeprowadzenia mediacji;

2) imię nazwisko albo nazwę każdej ze stron;

3) imię i nazwisko mediatora oraz adres mediatora;

4) wynik mediacji.

  1. Jeśli mediacja zakończyła się ugodą załącza do protokołu jej treść podpisaną przez wszystkie strony mediacji.
  2. Mediator podpisuje protokół.
  3. Odpis protokołu doręcza się każdej ze stron.
  4. Niezwłocznie po porządzenia protokołu mediator niszczy notatki dotyczące postępowania mediacyjnego oraz zwraca stronom dokumenty jeśli był w ich posiadaniu.

§29.

 

Wniosek o wszczęcie mediacji oraz protokół z przeprowadzonej mediacji wraz z zawartą ugodą przechowuje się w Centrum przez okres 5 lat.

§30.

 Ugoda zawarta w drodze mediacji może być zatwierdzona przez sąd.

 

KOSZTY POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO

§31.

 

  1. Na koszty postępowania mediacyjnego składają się:
  2. a) stała opłata administracyjna
  3. b) wynagrodzenie mediatora
  4. c) wydatki.
  5. Stała opłata administracyjna określona jest w Taryfie Opłat Małopolskiego Centrum Arbitrażu i Mediacji.
  6. Wysokość wynagrodzenia mediatora oraz sposób jego zapłaty określane są każdorazowo w umowie o mediację pomiędzy stronami sporu a mediatorem. W przypadku braku ich określenia, stosuje się odpowiednio Taryfę Opłat Małopolskiego Centrum Arbitrażu i Mediacji.
  7. Taryfa Opłat Małopolskiego Centrum Arbitrażu i Mediacji ustalana jest przez Prezesa Centrum w porozumieniu z Izbą Przemysłowo-Handlową w Krakowie.

 

  1. Wydatkami są:

1) koszty podróży i noclegów mediatora;

2) koszty ekspertyz i opinii biegłych;

3) wynagrodzenie tłumaczy;

4) koszt najmu sal, w których prowadzona była mediacja – w przypadku posiedzenia mediacyjnego przeprowadzanego poza siedzibą Centrum;

  1. O zasadności poniesienia wydatków każdorazowo decydują mediator i strony.
  2. Strony ponoszą wydatki w częściach równych chyba, że umówią się inaczej.
  3. Mediator może żądać od stron wpłacenia zaliczki na poczet wydatków.
  4. W przypadku zakończenia postępowania mediacyjnego przed rozpoczęciem posiedzenia mediacyjnego mającego odbyć się poza siedzibą Centrum, strony obowiązane są uiścić wydatki poniesione w związku z organizacją tego posiedzenia, w szczególności koszty podróży mediatora oraz koszty najmu sali.

§32.

 

W przypadku sprawy skierowanej do mediacji przez sąd powszechny koszty postępowania mediacyjnego określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 czerwca 2016 r. w  sprawie wysokości wynagrodzenia i podlegających zwrotowi wydatków mediatora w postępowaniu cywilnym.

 

NADANIE UGODZIE FORMY WYROKU SĄDU ARBITRAŻOWEGO

§33.

 

  1. Na zgodny wniosek stron o nadanie ugodzie zawartej w postępowaniu mediacyjnym formy wyroku sądu arbitrażowego, Dyrektor Centrum przekazuje sprawę Sekretarzowi Sądu Polubownego w celu wyznaczenia arbitra uprawnionego do wydania wyroku.
  2. Koszty związane z wydaniem wyroku określa Sąd Polubowny.

 

PRZEKAZANIE SPRAWY DO POSTĘPOWANIA ARBITRAŻOWEGO

§34.

 

1.W przypadku niezawarcia ugody przez strony mediator może zaproponować stronom przekazanie sprawy do postępowania arbitrażowego w celu rozstrzygnięcia sporu.

  1. W przypadku zgody stron na przekazanie sprawy do postępowania arbitrażowego mediator informuje o tym Dyrektora Centrum. Dyrektor Centrum informuje o zgodzie stron sekretarza Sądu Polubownego w celu nadania sprawie biegu.
  2. Koszty postępowania arbitrażowego mogą zostać pomniejszone o opłatę za prowadzenie mediacji.

Złóż wniosek o mediację

7-30 dni

do zakończenia sprawy
drogą mediacji

685 dni

dochodzenie roszczeń
na drodze sądowej

Ten serwis stosuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza,
że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
X